Vindens namn

Det här är egentligen ett gammalt inlägg. Ett inlägg som gjorde så att jag blev citerad på baksidan av den svenska pocketupplagan av boken. Ett inlägg som inte är så bra skrivet eller detaljerat. 
 
Vartefter åren gått har jag läst om de här böckerna flera gånger. Patrick Rothfuss har blivit något av en gud för mig. Hans språk är fantastisk, berättelsen nu välkänd. En fantasyberättelse, men så mycket mer än att en hjälte ska ta sig från punkt A till punkt B. En berättelse om ett liv, om relationer. Om utveckling, förståelse och kärlek. 
Jag älskar klassiska sagor och mystik och Rothfuss har med det igenom hela berättelsen. Han blandar gamla seder och bruk, traditioner och myter på ett fantastiskt sätt. Du sugs in i den här berättelsen och du vill aldrig ta dig ur den. 
 

Vindens namn
del 1

av Patrick Rothfuss

Jag tänker börja med att citera baksidan av boken eftersom det var det jag fastnade för:

"Jag heter Kvothe
Jag har rövat tillbaka prinsessor från kungar som sover i ättehögar. Jag brände ned staden Trebon. Jag har tillbringat natten med Felurian och kommit därifrån med förståndet och livet i behåll. Jag blev relegerad från universitetet när jag var yngre än de flesta är när de blir insläppta. Vägar som andra fruktar att tala om på dagarna går jag på i månsken. Jag har talat med gudar, älskat kvinnor och skrivit sånger som får trubadurerna att gråta.
"

När boken börjar får vi möta värdshusvärden Kote. En lugn man som inte ofta höjer rösten. Föga anar de få gäster som kommer till värdshuset, att mannen bakom disken som serverar dem dricka och mat har en så lång och farofylld historia bakom sig. En dag dyker en skrivare upp, krönikören. Han ber Kote, eller Kvothe, att berätta sin hisoria.
Så börjar det. Först den lyckliga barndomen hos en resande artistgrupp, som till sist de fruktade och mytomspunna Chandrierna satte stopp för. Åren av hunger och fattigdom på gatan, hela tiden med målet att ta sig till Universitet och lära sig magi. Men vägen dit är lång...

Jag antar att det är många som redan läst boken, för enligt mig var det lite av en fantsyälskares dröm. Jag älskade den! För det första skriver författaren väldigt bra. Det är vackra beskrivningar och den blir aldrig tråkig att läsa. För det andra är det en väldigt fin, spännande och bra historia! Jag älskar fantsyberättelser där inte ALLT är övernaturligt. Där vanliga människor med hjälp av sin hjärna och sina kunskaper blir berömda och klarar av sina hinder i livet. Dock ska det självklart vara lite magi med, och gärna - som i denna bok- olika demoner "and stuff like that". Riktigt bra bok.

Så ni som ännu inte har läst den och letar efter en bra fantasybok- läs den!
Och ni som redan har läst den, och kanske resten av serien - berätta vad ni tyckte!